søndag den 31. maj 2009


Det havde ikke interesse at lave ostekage selv om det er hr. beier´s ”drømmekage”, han elsker ostekager, min lillesøster Kuluk plejer at lave en og hr. beier glæder sig altid til besøg, men så kom mor på sine sædvanlige besøg til Grønland fra Danmark og vi lavede en ostekage sammen, så begyndte det og interessere mig, men men, det har irriteret mig at de nogle gange mislykkes med husblas og måtte smide ostekagen ud, min lillesøster har også gjort det, jeg kan huske hun fortalte da hun skulle lave en til mig hvor det mislykkes, hvor hun har smidt kagen på gulvet i raseri, det har vi grinet af.
-
Så fandt jeg ud af hvordan man skal arbejde med husblas via google, du skal i hvert fald sørge for, alle ingredienser har samme temperatur, ellers klumper det. Så fuglte jeg nøje -med opskriften vupti, ostekage hang hele dagen :o)

Mig og Kuluk har aldrig snakket om det, vi plejer bare lave en kage, hvis hun skal holde fødselsdag og jeg laver en til hende også.

Bund
75 g smør
150 g fuldkornshvedekiks
-
Fromage
4 blade husblas
200 g flødeost naturel
2 pasteruriserede æggeblommer
2 dk cremefraiche 18% el. 38%
1 tsk vaniljesukker
1 tsk fintrevet citronskal
1 spsk friskpresset citronsaft
2 pasteruiserede æggehvider
50 g florsukker
Gelé
1 dåse syltede kirsebær (ca. 340 gr)
2½ dl. Kirsebærsaft
4 blade husblas
Bund:
Smelt smørret. Smuldr kiksene deri og bland det sammen. Fordel blandingen i en springform (20 cm i diameter).
Fromage:
Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min. Rør flødeosten sammen med æggeblommer, cremefraiche, vanilje, citronskal og -saft. Træk husblassen op af vandet med det vand der hænger ved. Smelt den i en lille skål i vandbad. Afkøl husblassen lidt og hæld den i ostemassen. Pisk hviderne stive. Bland forsigtigt florsukker i og vend dem i ostemassen. Hæld fromagen over kiksene i springformen, og stil flødeostekagen koldt til næste dag.
Gelé:
Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min. Hæld kirsebærrene til afdrypning i en sigte (gem saften). Fortynd saften med vand, til der er 2½ dl. Smelt husblassen i en skål i vandbad og tilsæt kirsebærsaften. Pynt kagen med kirsebær. Hæld geléen henover, når den begynder at stivne.
Tip:
Abrikoser fra dåse kan anvendes i stedet for kirsebær.

Ingen kommentarer: